روز سيزدهم آبان 1357 روز اوج تظاهرات و مخالفت دانشآموزان و دانشجويان عليه رژيم پهلوي بود. در جنگ و گريز سربازان حكومت نظامي با دانشجويان كه تا پاسي از شب ادامه داشت، چندين نفر شهيد و زخمي شدند.

دانشگاه تهران كه از مدتي پيش به محل گردهمايي دانشجويان مخالف رژيم تبديل شده بود، در اين روز شاهد يكي از گستردهترين تجمعات دانشجويان بود. عدهاي شعار ميدادند، گروهي بحث و تبادل نظر ميكردند و برخي نيز سخنراني كرده يا اعلاميه ميخواندند. از نخستين ساعات روز 13 آبان تعدادي از دانشآموزان معدود دبيرستانهايي كه هنوز فعال بودند، مدارس را تعطيل كرده به سوي دانشگاه تهران تظاهرات كردند. آنها در سر راه خود ديگر دبيرستانها را نيز تعطيل كردند. با افزايش جمعيت دانشآموزان، سربازان ارتش وارد عمل شدند و با شليك تير هوايي و انفجار گاز اشكآور به مقابله با دانشآموزان پرداختند و آنها را متفرق كردند. با شدت يافتن درگيري بين سربازان و دانشآموزان شعارهاي «مرگ بر شاه» و «معلم به پا خيز محصلت كشته شد» از هر گوشه خيابان، به پا خاست.
ترنم سکوت...ما را در سایت ترنم سکوت دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 100